Autismul nu se vindeca, nu „scapi” niciodata de autism. Desi pare o veste demoralizatoare, nu este chiar asa, pentru ca persoanele care sunt diagnosticate devreme (in jurul varstei de 3 ani, chiar mai devreme) si incep interventiile terapeutice tot atunci, au sanse mari sa se integreze in comunitate, gradinita si scoala de masa si ulterior sa devina adulti independenti.
Exista mai multe tipuri de terapie care se aplica in functie de varsta copilului, nivelul tulburarii de spectru autist sau in functie de rezultatele si nevoile specifice fiecarui stadiu de dezvoltare. In cazul copiilor cu afectare severa, prioritatea este de a-i invata sa faca actiuni de baza, precum mersul la toaleta. In cazul tulburarilor mai usoare, procesul de recuperare si obiectivele pot fi mult mai ambitioase.
In prima instanta, se lucreaza unu la unu, cu un psihoterapeut. Dupa aceasta faza, cand copilul poate sa comunice, acesta poate trece la terapia de grup, pentru a invata cum sa se comporte si cum sa comunice intr-un colectiv, evitand izolarea. Iata mai jos cateva tipuri de terapie unu la unu:
1. Analiza comportamentala aplicata (ABA – Applied Behavior Analysis) dezvolta in primul rand capacitatea cognitiva si de limbaj. Astfel copilul invata cum sa comunice, sa se joace, sa se ingrijeasca, cum sa se comporte intr-o colectivitate. Prin acest tip de terapie se reduc problemele comportamentale. Terapia ABA presupune trei pasi: stimularea externa, reactia copilului, raspuns la reactie (de incurajare in cazul raspunsului dorit, ignorare in cazul raspunsului nedorit).
2. Terapia prin stimularea comportamentelor „pivot” (Pivotal Response Treatment) este derivata din ABA si folosita pentru a invata vorbirea, a reduce comportamentul auto-stimulativ, a imbunatati abilitati de comunicare si sociale, concentrandu-se in schimb pe comportamente de baza care influenteaza comportamente derivate. PRT presupune un grad mai inalt de spontaneitate si permite reluarea anumitor stimulari, pentru ca cel mic sa nu piarda achizitii castigate.
3. Terapia prin pictograme (PECS – Picture Exchange Communication System) se aplica atunci cand copilul nu poate comunica verbal, nu poate articula cuvinte. Astfel, se folosesc cartonase cu imagini, pentru ca cel mic sa se poata exprima si invata limbajul intr-un context cat mai functional, cel al comunicarii.
4. Floortime (DIR Floortime – Developmental Individual Relationship) este un tip de terapie aplicat in special de parinti si care le permite acestora sa stabileasca o legatura cu copilul lor, sa il observe, sa inteleaga la ce reactioneaza si ce il stimuleaza, adaptandu-si lucrul in conformitate.
5. Logopedie, kinetorapie, integrare senzoriala – copiii cu TSA au dificultati in dezvoltarea limbajului, integrarea/adaptarea senzoriala si in coordonarea miscarilor. Aceste tipuri de terapie sunt esentiale pentru ei, cele de kinetoterapie putand sa varieze mai apoi in terapii ocupationale, precum ateliere de lucru.
In primii ani dupa primirea diagnosticului, se lucreaza si 8 ore pe zi cu copilul in terapie, insa un rol foarte important in acest proces il au parintii. Uneori resursele pentru a oferi copilului 8 ore de terapie pe zi, prin specialisti platiti sau in centre de interventii terapeutice, sunt insuficiente. Atunci parintii trebuie sa invete tehnicile aplicate de specialisti si sa continue sa le aplice cu copilul acasa. Acestea trebuie sa intre in comportamentul lor de zi cu zi si intreaga interactiune sa se bazeze pe aceste principii pentru a sustine dezvoltarea.
Singura modalitate de a reduce manifestarile autismului este aplicarea terapiei. Nu exista scurtaturi. Asa cum exista mituri despre persoanele cu autism, exista mituri si despre cum se poate ameliora autismul.
Gradul de crestere a independentei sociale a persoanelor cu autism variaza in functie de gradul de tulburare, insa sunt si cazuri de persoane cu autism care locuiesc singure, sunt profesori universitari sau profesionisti apreciati intr-un domeniu. Esential in acest proces este diagnosticarea precoce (18-36 de luni) si interventia inceputa cat mai devreme.
Pentru a veni in ajutorul parintilor, Fundatia Romanian Angel Appeal a deschis, in parteneriat cu Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei sociale – Directia Protectia Copilului si Asociatia de Psihoterapii Cognitive si Comportamentale din Romania, 40 de centre de consiliere si asistenta pentru persoanele cu autism, in tara. Astfel, beneficiarii centrelor, au acces la servicii si programe de recuperare si asistenta specializata si la servicii de consiliere si informare.
Harta celor 40 de centre si datele de contact pot fi gasite pe site-ul autism.raa.ro .
Actiunea face parte din proiectul „Si ei trebuie sa aiba o sansa!”, initiat de Fundatia Romanian Angel Appeal si care urmareste integrarea sociala si profesionala a persoanelor cu tulburari de spectru autist.
Cum si cat se poate „trata” un copil cu autism
Ultimele articole
Un nou centru pentru copiii cu autism, in zona de nord
Asociatia pentru Interventie Terapeutica in Autism (AITA) este o organizatie neguvernamentala infiintata in decembrie 2008, care are ca obiect de activitate oferirea de servicii psihologice complete copiilor cu tulburari din spectrul autist si familiilor acestora.
La AITA suntem dedicati copiilor iar promisiunea noastra este sa oferim servicii de cea mai inalta calitate. Copilul cu autism primeste la noi un program individualizat de interventie special creat astfel incat sa-i poata atinge toate nevoile de dezvoltare.
Dupa 8 ani de la infiintarea Asociatiei AITA, incepand cu luna noiembrie mai deschidem un centru in zona de nord a capitalei, in apropiere de Gradina Zoologica, mai exact pe strada Dragos Voda, nr. 2A-2B, Voluntari, Ilfov.
La acest sediu, copiii vor avea parte de urmatoarele servicii: evaluare initiala si periodica, alcatuirea si supervizarea programului de interventie, ABA (Analiza comportamentala aplicata), socializare si generalizare, logopedie, VB (Verbal Behavior), kinetoterapie, art-terapie, stimulare senzoriala pentru copiii cu tulburari de integrare senzoriala, programe de terapie ocupationala, informarea si consilierea familiei, grup de suport, workshopuri si informari pentru parinti, cursuri de informare si worshopuri adresate deopotriva parintilor si specialistilor in domeniu.
Autismul inregistreaza o crestere alarmanta in toate mediile, in toata lumea, estimandu-se ca in anul 2014 exista 1 copil cu tulburare de spectru autist la 66 de copii. Autismul apare mai des la baieti decat la fete (proportia fiind de 4 la 1).
Ce este autismul?
Autismul este o tulburare de dezvoltare considerata drept una dintre cele mai severe tulburari neuropsihiatrice ale copilariei. Autismul este tulburarea centrala din cadrul unui intreg spectru de tulburari de dezvoltare, cunoscut sub numele de spectrul tulburarilor autismului/autiste sau de tulburari pervazive de dezvoltare.
Aceste tulburari prezinta o larga varietate de manifestari, presupuse a fi rezultatul unor disfunctionalitati de dezvoltare ale sistemului nervos central sau genetice. Cauzele specifice sunt inca necunoscute.
Persoana care prezinta tulburari pervazive de dezvoltare de¬monstreaza dificultati in mai multe arii de dezvoltare si nu doar in anumite segmente specifice, iar efectele produse de dificultatile dintr-o anumita arie au efecte negative asupra dezvoltarii altor zone, rezultatul fiind un grup complex de caracteristici si trasaturi.
Autismul este prezent inca de la nastere si se pastreaza pe durata intregii vietii. Poate avea doua tipuri de debut:
•autismul poate fi observat inca din primul an de viata; sau
•autismul se instaleaza in jurul varstei de 2-3 ani, iar copilul, care pana la aceasta varsta a avut o evolutie normala, pierde achizitiile (cognitive, de socializare, comunicare) si incep sa manifeste si comportamente repetitive si autostimulari.
Mai multe detalii despre AITA puteti gasi pe site http://www.autism-aita.ro , asociatia.aita@yahoo.com