Ce este disciplina scolara si cum este inteleasa de copii?

Cati dintre voi nu ati auzit copilul spunand ca astazi a fost pedepsit la gradinita sau scoala pentru ca nu a fost cuminte? Sau cati nu ati rosit sau ati fost furiosi cand educatoarea/invatatoarea v-a spus ca aveti un copil indisciplinat? Va prezentam cateva informatii care va vor ajuta sa intelegeti mai bine ce este disciplina scolara si cateva sfaturi prin care sa va sprijiniti copilul in respectarea ei.

Disciplina scolara este o reflexie a disciplinei sociale, care se formeaza in familie incepand cu primi ani de viata ai copilului. Inca de mici copiii invata de la parinti, intr-o maniera pozitiva sau negativa, cum trebuie sa se comporte in diverse situatii.

Disciplina scolara cuprinde un sistem de reguli privitoare la indeplinirea obligatiilor scolare. Asimilarea acestor reguli trebuie inceputa inca de la gradinita cand copilul invata sa imparta jucariile fara agresivitate, cand este invatat sa asculte cand altul vorbeste , cand trebuie sa respecte un program de joaca/masa/somn impreuna cu colectivul de copii din care face parte. Pe masura cresterii copilului procesul de disciplina se adanceste si capata noi valente.

Ca orice deprindere si obisnuinta, respectarea disciplinei scolare se formeaza prin exercitiu, control si stimulare din partea cadrului didactic.

În perioada vârstei şcolare mici, invatatorul trebuie sa discute cu elevii normele de conduita civilizata in clasa si in scoala si sa transmita copiilor anumite reguli, explicandu-le copiilor consecntele nerespectarii lor.

Spre exemplu, in clasa pregatitoare le-am spus elevilor ca nu au voie in pauza sa alerge pe hol, la baie sau in clasa caci se pot accidenta si am controlat procesul stand permanent in clasa. Copiii au asimilat regula si majoritatea o respecta si acum, in clasa I chiar daca in pauza i-am mai lasat si singuri.. Cei care o incalca sunt imediati “taxati” de colegi, care zic ca “nu au fost cuminti”. In situatia in care un copil incalca regula in mod repetat, invatatorul impreuna cu parintele trebuie sa gaseasca explicatia comportamentului negativ si o solutie de disciplinare pozitiva.

Vorbitul in timpul orelor este considerat tot un aspect care tine de disciplina scolara. Daca mare parte din copii vorbesc sau au alte preocupari, este clar ca lectia nu este atractiva iar cadrul didactic trebuie sa isi reevalueze demersul didactic. Insa in cele mai multe situatii aceeasi copii manifesta repetat acest tip de comortament iar din experienta am identificat doua tipologii:

  • copii expansivi, dornici sa raspunda mereu, care, daca nu sunt sunt solicitati permanent isi satisfac altfel nevoia de comunicare;
  • copii mai putin interesati de scoala, pentru care orice alta preocupare este prioritara (impartirea unei jucarii, strambatul, nevoia unui pix/creion)

In ambele situatii, cu un numar optim de copii in clasa, solutia ar fi abordarea diferentiata a invatarii, prin sarcini suplimentare pentru expansivi si atentie sporita celor mai putin interesati. Pentru rezultate mai bune parintii ar trebui „sa intareasca” aceste comportamente.

Respectarea programului scolar si efectuarea temelor sunt componente care tin tot de disciplina scolara. Aici parintii au un rol foarte important si trebuie sa constientizeze faptul ca atitudinea lor fata de acestea se vor reflecta in comportamentul copiilor lor.

Personal cred ca „disciplina scolara” trebuie privita ca pe ceva dinamic, care se schimba odata cu noi, dar care nu trebuie sa isi piarda valorile cele mai importante respectul si comunicarea.

Autor articol: Georgiana Abrudan – Proesor invatamant primar, Centrul educational EDU&CARE


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s